De Pleziervaartuigenrichtlijn is vernieuwd

22 december 2015

In dit artikel leest u meer over de veranderingen die mogelijk betrekking hebben op het ontwerp of de uitvoering van jachten.

Vanaf 16-6-1996 moeten alle pleziervaartuigen en bepaalde onderdelen daarvan, voldoen aan wettelijke veiligheidseisen, en vanaf 16-6-2005 ook aan uitlaat- en geluidsemissie-eisen. Voor een deel van de producten is er bovendien de verplichting om deze door een aangemelde instantie, bijvoorbeeld ECB, te laten certificeren, waarbij vastgesteld en gecertificeerd wordt dat het product daadwerkelijk aan de wettelijke eisen voldoet. Hieraan zal niet veel veranderen met de nieuwe richtlijn (2013/53/EU). De meeste zaken blijven dus hetzelfde. Het nieuwe zit ’m in:
• een uitbreiding van de “scope”
• aanscherping van de uitlaatemissie-eisen,
• in enkele technische en juridische detailzaken.


De belangrijkste wijzigingen worden hieronder opgenoemd. Let wel: we spreken hier over de pleziervaartuigenrichtlijn, en niet over de geharmoniseerde normen. De richtlijn is de wet waaraan de jachtbouwer of importeur zich dient te houden. In die richtlijn is op vele onderdelen echter niet tot in detail vastgelegd hoe een veilig jacht ontworpen en gebouwd dient te worden. Daarvoor zijn de geharmoniseerde normen ontwikkeld. Ook die worden van tijd tot tijd aangepast aan nieuwe inzichten en technische ontwikkelingen. De nieuwe richtlijn zal waarschijnlijk wel aanleiding zijn om enkele normen te herzien. Onderstaand de belangrijkste wijzigingen van de richtlijn/wet pleziervaartuigen:

1. Uitlaatmissie-eisen
Rookgasemissies van voortstuwingsmotoren worden verscherpt. Dit is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de motoren fabrikant, maar de bouwer heeft de verantwoordelijkheid om slechts die motoren in te bouwen die aan de emissie-eisen voldoen.
De emissie-eisen zijn geharmoniseerd met andere richtlijnen (voor diesels: 97/68/EC stage III A, stage III B of stage IV, of met 595/2009/EC), en Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA) emissie-eisen voor benzinemotoren.
Daarbij is wel een overgangstermijn van kracht tot 17-1-2017. Ook dient de Conformiteitsverklaring (zie verderop) te verwijzen naar de emissie-conformiteit van de motor(en).
2. Het bouwersplaatje
Op het bouwersplaatje dient straks ook de adresgegevens van de bouwer te worden vermeld.
3. Middelen om weer aan boord te komen
Een drenkeling dient zonder hulp van een ander weer aan boord te kunnen komen.
4. De handleiding
De handleiding dient nu ook uitgebreide informatie te bevatten over veilig gebruik en onderhoud van de boot.
5. Lozing van zwart water
Elk in een pleziervaartuig gemonteerd toilet mag uitsluitend worden aangesloten op een opvangtank- of waterzuiveringssysteem. Een leiding van het toilet naar een overboordkraan is dus niet meer toegestaan. Wel bestaat er de optie om de tank op zo’n kraan aan te sluiten, mits deze verzegelbaar is.
6. Conformiteitsverklaring
De bekende “Verklaring van Overeenstemming” gaat nu Conformiteits-verklaring heten en dient meer informatie te bevatten over het vaartuig en de motoremissies. Een foto kan nu ook worden opgenomen. Formats hiervoor zijn bij ECB verkrijgbaar.
7. Uitbreiding scope
De nieuwe richtlijn dient ook te worden toegepast op z.g. refits. Als een bestaand vaartuig een ingrijpende verbouwing ondergaat dient dit vaartuig middels een “PCA”-module te worden gecertificeerd. Het geldt bijvoorbeeld voor boten waarin de motor wordt gewijzigd of aangepast; daarnaast in de gevallen dat “het vaartuig zodanig wordt gewijzigd dat mogelijkerwijs niet meer wordt voldaan aan de toepasselijke essentiële veiligheids- en milieueisen van deze richtlijn”. Het aanbrengen van een nieuw verfsysteem valt hier niet onder, en ook niet het vervangen van een marifoon, pomp, of schroefas. Maar als er gewerkt wordt aan de rompconstructie, als ramen of luiken worden gemonteerd, als elektrische bekabeling (deels) opnieuw wordt aangebracht, als er iets gewijzigd wordt aan het brandstofsysteem, de interieurindeling, stuuroverbrenging, de tanks, toiletten, etc., of als het gewicht van de gehele boot of delen ervan worden gewijzigd, dan moet er vanuit gegaan worden dat de boot mogelijkerwijs niet meer voldoet aan veilheids- of milieu-eisen. In die gevallen zal de gerefitte boot dus gecertificeerd dienen te worden, waarbij alle veiligheids- en emissie aspecten zullen worden beoordeeld.
8. Beoordeling na de bouw
PCA kan voor:
- Prive-import, „particuliere importeur”: een in de Unie gevestigde natuurlijke of rechtspersoon die in het kader van een niet-handelsactiviteit een product uit een derde land in de Unie invoert met het oogmerk dit voor eigen gebruik in bedrijf te stellen;
- Gewijzigde boten (zie boven)
- Boten die aanvankelijk voor eigen gebruik waren
Dit impliceert dat een werf of importeur alleen PCA kan kiezen als de boot gewijzigd wordt.


De nieuwe richtlijn dient per 17-1-2016 door een ieder te worden nageleefd. Er is dan nog een periode van een jaar waarin vaartuigen die conform de oude richtlijn zijn gebouwd, nog op de markt mogen worden gebracht. Als in de komende periode een nieuw type pleziervaartuig op de markt wordt gebracht, zal ECB dit al beoordelen conform de nieuwe eisen. Welke actie moet ondernomen worden ten aanzien van lopende typecertificaten? Deze zullen moeten worden aangepast aan de nieuwe eisen. Dat betekent dat ECB de volgende zaken opnieuw dient te beoordelen:
- De emissies van de voortstuwingsmotoren;
- De handleiding
- De Conformiteitsverklaring
- Het zwartwatersysteem
- Het bouwersplaatje
- Het middel om weer aan boord te komen.


Als al deze zaken aan de nieuwe eisen voldoen wordt een certificaat uitgegeven conform de nieuwe richtlijn. Hierbij is een overgangstermijn van een jaar ingesteld. ECB zal vanaf half januari 2016 contact met de certificaathouders opnemen, en vanaf 17-1-2016 zullen nieuwe certificaten worden uitgeven, en oude worden vervangen door nieuwe. De huidige typecertificaten zullen per 17-1-2017 worden ingetrokken.
Voor vragen of nadere uitleg kunt U altijd contact opnemen met het kantoor van ECB.
 



terug naar overzicht